דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אנחנו אנשים מעזים ? 

מאת    [ 04/10/2012 ]

מילים במאמר: 1745   [ נצפה 2426 פעמים ]

האם אנחנו אנשים מעיזים ?

מה מניע או לחילופין מקבע אותנו מלעשות דברים בחיינו - לגרום לעצמנו סיפוק ואושר - לעשות שינוי בקריירה שלא מספקת אותנו או לא מתגמלת אותנו בהתאם לציפיות וליכולות שלנו ?

ה'עצמי' שלנו הוא הגרעין שממנו נבנה הדימוי העצמי שלנו : אלנו המשקפיים שדרכם אנו רואים ובוחנים את עצמנו, ובהתאם, אנו מתנהגים הן כלפי פנים, והן החוצה, לסביבה.                                    

כשה'עצמי' שלנו יותר בסיסי, יש מקום לעשות עבודה פסיכותרפוייתית, על מנת שנפתח לו מקום, זהות, וניתן לו ביטוי. נראה מקרוב שהשד לא נורא בכלל. זהו שלב של זיהוי נקודת תחילת הדרך. תחילת הדרך לביטוי עצמי שלנו.                                                                                              אם ה'עצמי' שלנו רואה בעצמו אנרגיה שלילית הנוגסת לעצמו בחיים, זה הזמן למצוא את נקודות האור שקיימות בו ולהאיר אותם, לעשות איזונים ובלמים ולא להיות שיפוטיים וביקורתיים מדי עם עצמנו.                                                                                                                                           ומי שמאמין בעצמו, אך קשה לו להביא את המערכת הרגשית שלו לידי ביטוי ממשי בחיים, זה המקום לבדוק מה עוצר בעדו ומונע ממנו להגשים את עצמו.

במילים אחרות, כל אדם מתאפיין 'במצב צבירה' אחר של הדימוי העצמי שלו.

אז איך ניצור שינוי בחיים ? ראשית, עלינו להבין שיש קשר משמעותי בין מצביי התקיעות בחיים שלנו לבין הדימוי העצמי שלנו.  

ככל שאנו תופסים את עצמנו כאנשים חיוביים, מציאותיים, בעלי יכולות ומאמינים בעצמנו, אנו ממשים את היכולות שלנו באופן חיובי וישיר ומרגישים שאנו ממצים את החיים על מגוון ההיבטים.                                                                                                           לעומת זאת, ככל שה'קול' הפנימי שלנו מקטין אותנו, מצליף וביקורתי, הוא משכנע אותנו להוריד את ערכינו בעיניי עצמנו, ובולם אותנו מלמצוא את דרכנו, ולאפשר את תחושותינו.                                                                                                                            'אני' 'עצמי' חבוט, מביא את השיווק העצמי שלנו שהוא כה משמעותי, למחסום ועצירה.                                                                             כשאנו משמשים כשופטים ותליינים של עצמנו, מגדירים את יכולותינו במילים  מצמצמות, אנו חוטאים לעצמנו, ומחטאים את האפשרויות לשינוי. ההתבוננות שלנו החוצה היא דרך 'חור המנעול'.                                                                                       

החיים מלאי אפשרויות, ומטרתנו הגבוהה היא לממש את עצמנו, למצוא את הדרך לצאת החוצה המתאימה לנו.

שינוי בתפיסת העצמי, הוא הוא המפתח שבעזרתו נעזור לעצמנו להעז ולעשות התערבות. להגיע ולגעת בגרעין האמתי שלנו, זה שהשתקנו. לעיתים עלינו לחדור דרך מעטפות נוקשות שעטפנו את עצמנו עם הזמן ובמהלך ציר החיים שלנו, כי חשבנו שכך נרגיש מוגנים, כי זיהנו את עצמנו ככאלו שזקוקים לעזרה, הגנה ומסתור. אנשים שלא מגיע להם.                                                                      בעזרת הכוונה מקצועית, אנו יכולים לעשות צעדים ראשונים, לנסות ולהעז לתת לעצמנו הזדמנות לראייה בהירה ונכונה של המציאות, כדי לצאת למסע של קבלת עצמי חדשה. רק אנו יכולים לבחור מתי נשים את נקודת התחלה לשינוי.

יש להעיר ולהדגיש בחלק זה, כי הכוונה שלי היא, לא לעשות 'הוקוס פוקס', שינויי אבולוציוני, קיצוניות, אלא, להישאר בפוקוס מציאותי של חיינו מתוך הלימה ליכולתנו האישיות. לדוגמא, אין הכוונה  להיהפך ביום אחד מעובד בחברה לבעל החברה.                                                                       הדגש בהתערבות המקצועית, הוא להעז ולהרחיק את הגבול שהצבנו לעצמנו, זה שחסם אותנו מעצמנו. להכיר את הפנים האמתיות שלנו, להיות מודעים לקיומנו ולרצונותינו, ליכולותינו ולכישורינו. הלכה למעשה, לפתח נתיב תקשורת, דיאלוג פנימי. לתת לקול הפנימי שלנו לדבר ולאפשר לנו להקשיב לו. כלומר, להתחיל בתהליך של הסרת המסכה שעוטפת וחוצצת בין החיים לבין עצמנו ובאופן הדרגתי, לנווט, להעז לגשש לעבר האני האמתי.                                                                                                                            המטרה שלנו היא ברורה : לחיות יותר בנוח, בשקט נפשי ובשלום פנימי.

במהלך השנים, הגענו לסוג של שיגרה, שנכנה אותו "אזור הנוחות". אנו נוטים להיצמד לשגרה כי היא מעטפת שכביכול נוסכת בנו ביטחון. בשגרה אין הפתעות ושינויים קוטביים. לרוב האווירה היא סטטית. הכל ידוע, מוכר ולרוב גם נוח. לכאורה, מקום נפלא להיות בו, אך בו בזמן הוא סוג של מלכודת. שיגרה סולדת משינויים. השינוי הוא היפוכה של השגרה. שינוי קורא איום על הקיום שבנינו וסגלנו לעצמנו לצורך הגנה. סוג של התמכרות.                                                                                        

אנו צריכים להיות נוכחים, לא להפקיר שמירה, לזכור ולהזכיר לעצמנו, שב"אזור הנוחות" אין צמיחה ואין התפתחות. השגרה היא מקום נוקשה שלא מאפשר לנו כיצור טבעי, להיות כחלק מהטבע הנמצא ללא סוף בממד של שינוי וזרימה. בחירת השגרה היא סוג של הישרדות, אך עלייה וקוץ בה, כי היא זאת שמעכבת שינוי טבעי.

פסיכותרפיה קוראת לאדם לעשות שינויים איטיים, מותאמים לקצב שלו. שינויים שלא יאיימו על המציאות הבטוחה שיצר, אך בד בבד, להוציא את העבודה מחוץ לאזור השגרה, במקום שאינו עמיד בפני שינויים.

הרבה פעמים, שינויים חיצוניים שלא תלויים בנו, גורמים לנו לעשות שינוי בחיינו. ההבנה הפנימית הרדומה שלנו, עברה טלטלה. בשעות משבר, לדוגמא, כאשר נפטר לנו אדם יקר, כשאנו נפרדים מאהוב, כשמסתיימת מערכת יחסים, כשאנו נכשלים ביוזמה משמעותית או עסקית, ועוד, אנו מתעוררים מהתרדמת הארוכה שאם נפעל בתבונה, נשתמש בה כרמפה לצורך שינויי בהרגלי החשיבה שלנו. משברים הם אלו השוברים את מחסום הפחד, ומאפשרים לנו לבוא קרוב לעצמו ולבדוק איזו סוג של רגש אנו חשים, להיות לפתע מספיק אמצים להיות ישרים עם עצמנו. ליישם את התובנות החדשות עם פחות עכבות ופחות מכשולים פנימיים שהצבנו בעצמנו לעצמנו.                         המצב הנ"ל הוא פרדוקסלי : מצד אחד אנו עוברים תקופה של אסון וצרה ומצד שני דווקא התקופה הזה גורמת לנו לעצור את החיים, לחשוב חיובי, לקבל פרופורציות נכונות ואף להעז. לעשות איזונים פנימיים מתוך המקום של הקול של ה'אני' האמתי. שינוי חיובי גורם לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו. אנו מרגישים שהמשמעות שלנו גדלה, אנו מפתחים העזה, ומסופקים בסופו של יום.                              כשאנו מקבלים חיזוקים חיוביים על שינויים טובים שעשינו, אנו רוצים לחזור עליהם שוב ושוב כדי להרגיש את אותה הרגשה טובה ומתגמלת.                                                                                                                                                                 במקום להתייחס לעצמנו כדבר המובן מאליו, אנחנו מתחילים להעריך את עצמנו ולהתייחס לעצמנו כמשאב הכי חשוב שיש לנו.           

לא תמיד צריך להגיע דווקא לתהום השפל כדי לגעת במקומות אמתיים בעצמנו, שלא תמיד אנו מודעים לקיומם במקרה הפחות טוב, והם חדשים עבורנו.                                                                                                                                                        שינוי יכול לבוא בליווי מקצועי, באופן הדרגתי, מלווה ביישום יומיומי המפיק תוצאות.                                                                             להעז ולראות שניתן לעשות פריצת דרך, לחולל שינויים ותמורה, ע"י מבט ישיר ומאוזן פנימה   המאפשר לפנים שלנו לקבל 'קול' ולדבר ולהגיד את שלו. זו ההתפתחות וזו הצמיחה.                                                                                                                        אדם עם חיבור אמתי לעצמו, מסיר את שכבות התסכולים, ההכחשות, ההגנות וכל שאר 'משפחת  המעכבים' שאותה סיגל לעצמו.

אין ספק שאדם שלא האמין בעצמו, שחש חוסר ערך וחוסר חשיבות, ברגע שיעז להתקרב לעצמו פנימה, ויזהה את הטוב שקיים בו, ההשפעה עליו ועל מה שהוא מוציא מתוך עצמו החוצה, שווה כל מאמץ ואתגר. להחליף חיים של פשרה, ושגרה, בחיים קרובים יותר לעצמנו, היא המתנה הטובה ביותר שיכלנו לתת לעצמנו.

שינויי לטובה יגלגל עוד הרבה תחושות טובות בשטחים שונים בחיינו. שינוי אמיתי, כזה שישפיע על חיינו בצורה משמעותית, שינוי כזה שיגרום לכל תחומי החיים שלנו להשתנות מקצה לקצה. את הדלת הפנימית נצטרך לפתוח בעצמנו. ההעזה משתלמת כי התוצאה מטיבה לאיכות החיים.                                                                                                                                                          ומי לא במקום של לעשות את חייו לטובים ונעימים יותר ?

 

ליאורה צ'אפל                                                                                                                                M.A.Sעבודה סוציאלית                                                                                                                   פסיכותרפיסטית – מתמחה בבעיות דיכאון, חרדה                                                                                                                    בשיטה C.B.T  מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית                                                                                                                                                                               מגשרת                                                                                                                                                                              מנחת קבוצות

ליאורה צ'אפל                                                                                                                                M.A.Sעבודה סוציאלית                                                                                                                   פסיכותרפיסטית – בשיטה C.B.T  מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית                                                                                                                                                                               מגשרת                                                                                                                                      מנחת קבוצות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב